هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

هرکجا محرم شدی

چشم از خیانت بازدار

ای بسا محرم

که با یک نقطه مجرم می شود

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب

یادداشتهای قرآنی

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۳ ق.ظ
- رحمان و رحیم :

رحمان و رحیم دو صفت از صفات خداوند متعاله که خدا خودش رو توی قرآن به بارها به این دو صفت معرفی کرده

تفاوت معنایی این دو هم اینه که رحمان به معنای کثرت و فراوونی رحمت الهی هست که شامل همه بندگانش اعم از مومن و کافر میشه و رحیم به معنای رحمت جاودان و نعمت دائمی خدای بزرگ هست که ویژه و خاصِ بندهای مومنش هست.

از پیامبر اسلام (ص) روایت شده:

"خداوند یک صد رحمت دارد و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین خلوقاتش تقسیم کرده است. با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم مهربانی می کنند و به یکدیگر مهر می ورزند. 99 رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و زمان ظهور آن را به عقب انداخته است و با آن 99 رحمت در روز قیامت بر بندگانش رحم می کند." و همینطور روایت شده :"خداوند آن یک رحمت را نیز می گیرد و صد رحمت را کامل می گرداند* و در روز قیامت با صد رحمت - یعنی با همه رحمت خویش- بر بندگانش رحم می کند" (مجمع البیان جلد1 ص54)

[برگرفته از تفسیر سوره حمد از قرآن حکیم]

* برداشت من: همینه که میگن روز قیامت مادر به فرزندش رحم نمی کنه و اونو رها می کنه و دیگه هیچ مهری نیست جز مهر بیکران خدایی و اونه که حساب و کتاب می کنه البته با همون رحمت و مهربونی بیکران خودش


- وسوسه گر پنهانکار:

انسان نباید انتظار داشته باشد شیاطین را در لباس خودشان ببیند؛ بلکه آنها همیشه قسمتی از حق را با قسمتی از باطل می آمیزند تا بر مردم مسلط شوندو در این هنگام است که به فرموده امام علی (ع) شیطان بر دوستانش مسلط می شود. به فرموده سوره ناس، شیطان صفتان مخفی کار، در همه لباسها و قشرها در میان انس و جن پراکنده اند. دوستان ناباب، پیشوایان گمراه، وسایل ارتباط جمعی وسوسه گر و ... همه و همه در مفهوم گسترده وسواس خناس وارد می شوند که انسان باید از همه آنها به خدا پناه ببرد [تفسیر نمونه]

[برگرفته از تفسیر سوره ناس از قرآن حکیم]


- فضیلت سوره اخلاص:

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند: کسی که بخدا و روز قیامت ایمان دارد، خواندن سوره اخلاص بعد از هر نماز را ترک نکند؛ چرا که هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع می کند و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد.

[برگرفته از تفسیر سوره اخلاص از قرآن حکیم]


- سوره ماعون:

در این سوره  مورد از ویژگیهای منکران قیامت مطرح شده است: سرباز زدن از انفاق، راندن یتیمان و مسکینان، ریا، مسامحه در نماز و باز داشتن مردم از کمک به نیازمندان

ماعون= "ماعون" از ماده "مَعن" به معنای چیز کم است و منظور از آن در اینجا اشیاء جزئیست که مردم مخصوصا همسایه ها از یکدیگر به عاریه یا تملک می گیرند. بدیهیست کسی که از دادن چنین اشیایی به دیگری خودداری می کند، آدم بسیار بخیل و پستیست. پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که ماعون (وسایل ضروری و کوچک) را از همسایه اش دریغ دارد، خداوند او را از خیر خود در قیامت منع می کند و به حال خود وا می گذارد و هر کس که خدا او را به حال خود واگذارد، چه حال بدی خواهد داشت"

[برگرفته از تفسیر سوره ماعون از قرآن حکیم]


-------------

پ.ن:

- پیشنهاد می کنم قرآن حکیم رو تهیه کنید، خیلی جالبه، علاوه بر معنا تفسیر آسون و قابل فهمی رو هم فراهم کرده و توی اون تفسیر داستان و روایات رو هم گردآوری کرده که آدم خوشش میاد، بیشتر مشتاق خوندنش میشی چون مثل داستان می مونه :) ضمن اینکه فهرست موضوعی هم داره و راجع به هرچی که بخاید و هر موضوعی می تونید بهش مراجعه کنید و شماره صفحه رو پیدا کنید :)

- خیلی سخت میگذره توی این گرما روزه شدن (مخصوصا توی شهر من، اینقدری فشار میاد که حس می کنی از مغزت داره کشیده میشه و اینکه اگه مجبور باشی از خونه بری بیرون هر لحظه حس می کنی غش می کنی و بیحال میشی) اما بقول حاج آقا ماندگاری خدا همه شرایط ما رو می دونه و همه اینا رو واسه تربیت و تکامل ما خواسته، آدم هم وقتی کسیو دوست داره بخاطرش هرکاری می کنه و سختی رو تحمل می کنه (نمیگه گرممه تشنه م میشه واسه همین روزه نمیشم)

از خدا میخام توفیقشو نگیره و خودش کمک کنه و آسونش کنه واسمون، تحملشم خودش میده ایشالا :)

- این چند روزه مطالبی رو خوندم که هم واسه خودم مفید بودن و هم دوستان رو بیادم میاوردن. انشالا اگه تونستم کم کم مطالبو قرار میدم که واسه شما هم مفید باشه :)

- دارم سعی می کنم به برنامه هام عمل کنم خدا خودش یاری کنه منو :)

توی ماه رمضان تصمیم دارم از زمان افطار تا سحر نیام نت (از دوستی که این پیشنهاد رو داد هم بسیار ممنون) و به امید خدا عملیش خواهم کرد. 

- باز هم التماس دعا از همگی :)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۰
برگ سبز

نظرات  (۳)

مطالب جالبی بود .خصوصا فرق بین رحمان و رحیم خیلی برام جالب بود .ممنون عزیزم .
چرا تو اون فاصله نیای نت؟؟؟

پاسخ:
پاسخ:
خواهش می کنم رها جان
یکی از دوستان مطلبی نوشته بودن راجع به ترک اعتیاد نت که ماه رمضان رو بهترین فرصت برای غلبه بر این مشکل پیشنهاد کرده بودن
البته بنا بر برخی معیارهای ارائه شده بنده خیلی معتاد نیستم و دوزم بالا نیست خوشبختانه اما خب یکی از پیشنهادات همین بود که زمان افطار تا سحر رو دور نت خط بکشید
و دلایلی هم بعدش برای خودم مطرح شد این بود که هم به خودم و خونوادم میرسم هم اینکه وقتی از سختی روزه راحت شدم و افطار کردم اونوقته که هم میتونم بیشتر به موارد معنویم بپردازم هم اینکه وقت راحتی اگه چیزی رو ترک کردی اونوقت کارت ارزشمندتره و حرفت حرفتر، یعنی مقابله تو راحتی و دسترسی آسونتر سختتر از وقتیه که شرایط برات محدودتر و سختتره. اینه که به نظر خودم هم پیشنهاد خوبی بود ضمن اینکه زمانی که روزه هستی وقتی پشت نت میشینی بیشتر بهت فشار میاد اینه که اینطوری و با اینکار عملا میزان استفاده از نتت کمتر میشه
فعلا اون بخش از پیشنهاد رو تونستم یک روز عملی کنم (هرچند زمان که در روزه به سر میبرم اومدم نت اما خب اونشم باید کنترل کنم)
باید سعی کنم بقیه برنامه هام هم عملی کنم
امید به خدا
متشکرم. استفاده کردم

پاسخ:
پاسخ:
خواهش می کنم عزیزم
کلی هربار اینجا میام به اطلاعاتم اضافه میشه
ممنون سیما جونم

پاسخ:
پاسخ: خواهش گل آفتاب عزیزم
خوشحالم و خدا رو شکر می کنم بابتش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی