هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

هرکجا محرم شدی

چشم از خیانت بازدار

ای بسا محرم

که با یک نقطه مجرم می شود

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب


از مرحوم حاج آقا مجتهدی نقل شد که می فرمودند:

آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت:

*مــــــــرنــــــــــج و مـــــــــرنجـــــــان
*

آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی؟ چطور می توانم ناراحت نشوم؟ مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور می توانم نرنجم؟!
آقای نخودکی گفت: علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی


------------

یعنی خیلییی سخته نرنجیدن، اما کم کم میشه ...

این گفته، بدرد من و امثال من میخوره، نه که حتما خودمونو کسی می دونیم نه، حالا توضیح میدم چطور...

چند روزیه دیدمش و فکر می کنم بهش، من از اونایی هم که زودرنجم و حساس، از وقتی دیدم بهش فکر می کنم، نه که خودمو کسی بدونم نه، اما شاید رنجیدنم هم گاهی واسه این بوده که به غرورم برخورده. اما یه چیز دیگم هست یه وقتایی واقعا دلتو می رنجونن و میشکنن که خب حقم داری، اما این گفته و روایت، نشون میده که حتی اگه حقم داشته باشی یعنی رنجیدنت به حق باشه وقتی به این فکر کنی اونوقت برات سبک میشه و دیگه نمیرنجی ...

نمیدونم منظورمو تونستم برسونم یا نه، اما این چند روزه هر وقت موضوعی پیش اومد که در حالت عادی باعث ناراحتیو رنجشم میشد، یاد این حرف افتادمو به خودم گفتم، فلانی، خودتو کسی ندون! بعدش بلافاصله به این فکر می کردم که الان من خودمو کسی دونستم که ناراحت شدم؟ بعد میدیدم نه خودمو کسی نمیدونستم و دلیلش شاید خیلی وقتا این نباشه اما با گفتن همون جمله به خودم و فکر کردن و سنجیدنش دیدم چقدر راحتتر تونستم از کنار مسئله رد بشم و واسم عادی بشه...

اینه که به نظرم خود این تلنگر و یادآوری این جمله و روایت می تونه خیلی کمک کنه :)

امیدوارم این روند ادامه پیدا کنه ...
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۱
برگ سبز

نظرات  (۴)

سخته... کاش بتونیم...

پاسخ:
پاسخ:
اوهوم
کاشکی
چه حرفی
سختیش به مرز بحق ناراحت شدندو نشدنه

پاسخ:
پاسخ:
ها؟
باز با لهجه حرف زدی؟
زیر دیپلم حرف بزن بفهمم بابا
خود رو کسی دونستن
این نیست که مثلن ما خودمون رو تاثیرگذار ترین و درستکار ترین فرد عالم بدونیم !
همین که خود ناچیزمون رو «در برابر عظمت خدا» حقیقی بدونیم ینی خودمون رو کسی دونستیم
خدا می خواد ما انقدر دوستش داشته باشیم که محو وجودش بشیم که یادمون بره وجود خارجی داریم اصلن بعد به این ترتیب از آزار دیگران به سرعت سینه مون تنگ نشه و جوش نیاریم و دلخور نشیم و ...
کما این که خیلی از آدما ، در مورد معشوق های خاکیشون به این نقطه می رسند

پاسخ:
پاسخ: اوهوم
اینم تعبیریه و البته تعبیر خوبی بود مرسی
فرمایش آقای نخودکی برای نرنجیدن اینه که ما خودمون رو کسی ندونیم. خودمونی تر بگم، خودمونو آدم حساب نکنیم.

اما من معتقدم که خیلی از آدما ، از جمله خودم، در مواردی که سعی میکنم از دیگران ناراحت نشم، دیگران رو آدم حساب نمیکنم. نه خودمونو!
میگیم یا بهتره بگم، میگم بابا طرف آدم نیست. ارزش اینو نداره که خودمو به خاطرش ناراحت کنم.

اما تو نظرات دیگران چیزی مبنی بر تشخیص مرز به حق ناراحت شدن و نشد چشممو گرفت.
با این حرف موافقم. درسته که تلاش میکنیم ناراحت نشیم اما این ناراحت نشدن ما چیزی از بدی و قبح اون عمل نمیکاهه!

این طبیعیه که آدم از چیزی ناراحت بشه اما درست اینه که یاد بگیریم چجوری این شرایط رو کنترل کنیم!

پاسخ:
پاسخ:
مرسی از حرفات
حق داری
خیلیامون همینو میگیم اما حرف شوریده هم جالب بود منظور شاید اینه که وقتی خدا رو در نظر بگیری و ناچیزیه خودتو در برابر عظمتش ببینی و مهر و محبت اون با اون همه بزرگیشو ببینی دیگه کارهای این چنینی برات اهمیت ندارن
البته واااااااقعا سخته که بتونی ناراحت نشی
واقعنااااااا
خودش یه جهاد با نفسه به نظرم اما خب نشدنی نیست
سخصا به شدت برام سخته، به شدت
اما خب میشه سعی کرد و تکرار کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی