هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

هرکجا محرم شدی

چشم از خیانت بازدار

ای بسا محرم

که با یک نقطه مجرم می شود

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب

تعابیر دلنشین یک عارف از الطاف الهی ...

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۱۳ ق.ظ


ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﻡ ﻫﻤﻪ ﺗﺎﻥ ﺍﻣﯿﺪﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ . ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ،ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ . ﺍﺻﻼ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﻗﻮﻡ ﻭ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ . ﻣﺜﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﺪﺍ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺵ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺣﺘﯽ به ﺍﺩﻋﺎ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭ ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﺍﺯ ﻟﺒﺶ ﻣﯽ ﭘﺮﺩ . ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺧﺪﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺮﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻣﻦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ . ﻫﯽ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ، ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺍﻧﮕﺎﺭﺵ ، ﻣﺎﻝ ﺍﺩﺏ ﺍﺳﺖ . ﭼﻮﻥ ﻧﻤﯽ ﺁﯾﺪ ﯾﮑﺒﺎﺭﻩ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻣﻦ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ) ﺹ ( ﺷﺪﻩ ﺍﻡ ، ﻣﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﻡ . ﺩﺭﯾﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ . ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻟﻄﻒ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺫﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﻋﺎﯾﻢ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺳﺘﻢ ﺷﻔﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻨﻬﺎ . ﻫﯽ ﺍﻧﮕﺎﺭ ، ﺍﻧﮕﺎﺭ ، ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﭼﻘﺪﺭ ﺣﺴﻦ ﻇﻦ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ !


*******************
خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمی کند ، بلکه از محبت بازخواست می کند که آن را کجا مصرف کردی. خداوند در مورد مالی که به مؤمن داده ،سؤال و مؤاخذه نمی کند ؛ خدا از اراده اش، از وجدانش و از دلش می پرسد که کجا خرج کرده و به چه داده است.لذاوقتی خواستی به کسی پولی بدهی ،خیلی وسواس به خرج نده که آیا او مستحق است یا نه.


********************
محبت، اصل دین علوی است.امام باقر(ع) فرمودند:هل الدین الا الحب؟الدین هوالحب والحب هوالدین:آیاچیزی جزمحبت است؟دین همان محبت ومحبت همان دین است.

ایمان، ولایت و محبت یک چیز است.


********************

کسی که در کارهایش بسم الله بگوید، شیطان از او غافل می شود و او می تواند به راهش برود. وقتی وجود خودش بسم الله شود، اجنّه و شیاطین از او فرار می کنند.


*********************

گاهی اوقات خدابرای جلا دادن و پاک کردن بنده ای، امکان می دهد که گناهانی به دستش جاری شود و بعد در اثر همان گناه ،چنان سرشکستگی پیش خدا پیدا می کند که از عجب پاک می شود و چنان حالت توبه و فراراز گناه در او ایجاد می شود که او را در مسیر طاعت و بندگی ثابت قدم کرده و او را اهل جنّت می کند.

*********************

خداوند فراموشی را که بیهوده نیافریده است. فراموشی را آفریده است تا غیر او را فراموش کنیم.
محبت فراموشی می آورد. محب فقط محبوبش را می شناسد.


*********************

مؤمن خیلی زیرک و زرنگ است ، حتّی سر شیطان کلاه می گذارد.همه ازشیطان فرار می کنند، شیطان از مؤمن می گریزد. همه از آتش می ترسند،آتش از مؤمن می ترسد و فرار می کند. اگر شیطان به مؤمن حرفی بزند، موجب رشد مؤمن می شود.همان طور که وقتی شیطان به حضرت عیسی گفت: اگر تو زاهدی، پس چرا به
دنبال کلوخی هستی که برای خوابیدن زیر سرت بگذاری؟ حضرت عیسی کلوخ راپرت کرد و خاک شد و فرمود:تا زنده ام، دیگر کلوخ زیر سرم نمی گذارم .شیطان هم گفت: من هم تا زنده ام به مؤمن حرفی نمی زنم.


**********************
اگر غلام خانه زادی پس از سال ها بر سر سفره ی صاحب خود نشستن و خوردن،روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند.بعد ازعمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.


*********************

به خودت تلقین کن و تسکین بده و بگو هر چه زیبایی هر کس گفت ،راست است. اگر به دروغ هم بگو ید،باز هم راست است .خدا اذن نداده است زشتی ها راباورکنیم. اگر این کار را بکنی،خدا هم با تو همین کار را می کند.


********************
محبت، کارش تغییر دادن و رنگ زدن است. مگر نمی بینی آن کس که دوستش داری، اخلاق و رفتار تو را عوض کرده و تو مانند او شده ای؟ موالیان ما، ما را با محبت خود رنگ الهی می زنند.


*******************

بعضی سال ها می شد که مزرعه ی اصلی ما آفت می خوردوتمام محصولمان ازبین می رفت. یک قطعه زمین کوچک هم جای دیگری کاشته بودیم، به اصطلاح کناره کاری، و اصلاَ آن را به حساب نمی آوردیم؛ اماهمه ی خرج سالمان را همان کناره کاری تأمین می کرد و جبران همه ی خسارت مزرعه ی اصلی را هم می نمود. خوب است مؤمن در کنار عبادات و اعمال واجبش یک عمل مستحب،هر چند هم که کوچک باشد، به طور خصوصی برای خودش قرار بگذارد، مثل دست گیری از یک خانواده ی فقیر یا سرپرست ی یتیم و چه بسا فردای قیامت همین کناره کاری باعث نجات انسان شود.


*******************
با قلبت و با دلت کار کن، همه ی سرمایه و نقدینه ی تو این است. با نیت کار کن. مثلاً در حمام خودت را به این نیت بشوی که داری نفست را ازصفات رذله و از هوی و هوس و آرزوه ای دور و دراز می شویی. سرت را به این نیت اصلاح کن که داری گناهان و خیالات باطل را از وجودت قیچی می کنی.سرت را به نیت شانه کردن سر یک یتیم شانه کن.خانه را که جارو می زنی و لباس ها را که می شویی، به نیت بیرون ریختن دشمنان اهل بیت : از زندگی و وجودت انجام بده .
چند وقت که با نیت کار کردی، آن وقت ببین که نور همه ی فضای زندگی ات را پرمی کند و راه سیرت باز می شود.


**********************

این امت به ریاضت احتیاج ندارد . اگر ریاضت لازم بود ، پیغمبر و ائمه : ریاضت می کشیدند، ولی این کار را نکردند و زندگی عادی داشتند و ازدواج کردندو خانواده تشکیل دادند . ریاضت کشیدن خوب نیست. مثل آدم برو بین مردم، به بازار وعرصه ی کار وارد شو و کار کن، منتها با مردم خوب رفتار کن. شب هم که به خانه برگشتی، اگر  خواستی، اعمال مستحبی انجام بده. فرمان خدا را بردن و مطابق رضای خدا زندگی کردن، ریاضت بزرگی است؛

**********************

بلا برای دوستان است . اولین کسانی که به خاطر محبت زیاد بچه را چشم می زنند و بچه مریض می شود،پدر و مادر بچه اند. خدا هم هر وقت به بنده اش نظر کند، او را مبتلا می سازد.


************************

انسان گاهی در می ماند که به خدا چه بگوید. صلوات در بین دعاها برای رفع خستگی و باز شدن نطق و راه افتادن است. هر وقت با خدای خود صحبت می کنی، اگر دیدی تعطیل شد و نتوانستی حرف بزنی صلوات بفرست. صلوات راه را باز می کند. الحمدالله خدا به ماها خیلی لطف دارد و در ما دارد کار می کند، دستش توی کار است. اگر دیدی روزگار خوبی یا سرگذشت خوبی نداری، حالت عبادی نداری، نگران نباش. انسان درست نمی تواند ببیند، گاهی عوضی می بیند. می گوید از بچگی وضعم بد بود، بدشانس بودم بگو: ولی خدایا تو بلدی، دست تو در آب و گل است، وضع مرا عوض کن.
در خانه خدا قرص و محکم باش. لطف و فضل خدا یک جای آن تلخ است و یک جای آن شیرین و یک جای دیگرش ترش است. وقتی سفره می اندازند ترشی هم در آن می گذارند. دستگاه خدا هم همین طور است.
آنجا که تلخ و شور است شما ترشی سر سفره حساب کن.



مصباح الهدی، حاج محمد اسماعیل دولابی

برای شادی روح ایشون و همه درگذشتگان خودمون 3 صلوات و برای هدایت همگیمون 5 صلوات مرحمت بفرمایید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۴
برگ سبز

نظرات  (۲)

۲۴ آذر ۹۲ ، ۰۷:۲۸ فرشته سادات
و خدا ما را بس...
تو بهترین شرایط هم که باشی چه از نظر مالی، قکری، رفاهی، و و و؛ اگر خدا رو نداشته باشی یعنی هیچی نداری
اما تو بدترین شرایط هم که باشی وقتی خدا رو داشته باشی واقعا همه چی رو داری

پاسخ:
پاسخ: تکبیرررر :-*
خیلی حرفاشون و تعبیراشون ظریفو با معنیه مرسی از اشتراکش

پاسخ:
پاسخ:
اوهوم
خواهش عزیزم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی