هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

هرکجا محرم شدی

چشم از خیانت بازدار

ای بسا محرم

که با یک نقطه مجرم می شود

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب

بازم به قدیما ... (محرم)

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴ ب.ظ


 دلم واسه مداحهای قدیمی تنگ شده

خیلی خیلی

همونا که آروم و سوزناک میخوندنو چنونی اشکت در میومد و میسوختی که ...

نه الانیا که با نعره کشیدن و ببخشید جر دادن خودشون سعی می کنن اشک در بیارن

همونا که به خودشون جرات سبک بازی نمی دادن واسه امام حسین همونا که همه سعیشون انتخاب شعر درست و سنگین برای مداحی بود

و هیچ شعری سوزانتر و رساتر از شعر محتشم نبود : باز این چه شورش است که در خلق عالم است

و حالا شعر میخونن استغفرلله تمام ارزش این قیام رو سبک می کنن به نظرم 

درسته که میگن بزارید عزاداری کنن حتی به زبون خودشون حتی به دل خودشون و سخت نگیرید اما یه جاهایی واسه یه کسایی واقعا قباحت داره

این حرف مال زمانی بود که ملت سواد نداشتن نه حالا که جوونه سواد داره خدا رو شکر اما دریغ از درک ارزشو جایگاه این واقعه

فقطم جوونا نیستناا ...

مداحان معروفمونم وقتی نگاه کنی و دقت میبینی خیلیییی همه چیزو خودمونی کردن با امام حسین

عظمت این قیام رو گاهی خواسته یا ناخواسته میارن پایین

ملت درک نمی کنن، ملت اصلا بی سواد، شما که سواد داری ، نباید یخورده بسنجی کارتو و تو سعی کنی درک ملتو بیاری بالاتر؟!!!، خدا رو شکر همه دیگه با سوادنو دانشگاهی، چیه دلتونو خوش کردین به نعره کشی و اشک ملتو به زور درآوردن؟!!! یا استغفرلله قر میدین واسه عزاداری؟!!!!

بخدا بعضی آهنگها رو که میشنوی ناخودآگاه قرت میگیره تا اشکت !!! :|

درسته خیلی روضه هایی که سخنرانان میخونن تکراری شده واسه جوونا (خیلی وقتا واسه خودم پیش اومده و حتی دلمو زده این روضه ها، حتی شاکی شدم که بابا یه چیز جدید بگید تو رو خدا، اینا دیگه اشک در نمیاره) و بجای جاذبه دافعه ایجاد می کنه، اما نه اینطوری، نه به این روش که دیگه بی احترامی و تیشه و ریشه و قص علی هذا ...

آره یه حرف جدید بزنید، درک من و برداشت من اینه : قطعا واقعه ای به عظمت عاشورا بینهایت حرف واسه زدن باید داشته باشه، حداقل اینقدری داره که واسه ماها و نسلهای بعدمونم جا داشته باشه، نه؟!!! پس چرا یا از این ور بوم میفتید یا از اون ورش؟!! این همه کتاب مستند و معتبر وجود داره، ینی نمیشه از اونا برای عزاداریهاتون استفاده کنید؟!!! نمیتونید آیا؟!!!!

من جوون تشنه ی شنیدنم و یاد گرفتن، چرا این تشنگی رو بجای سرابهای غیر مفید و بعضا چرند و تحریف، با واقعیت و نکات جدید سیراب نمی کنید؟!!!

کاش بشه

کاش بشیم

کاش بتونید

کاش بتونیم


*اشتباه نشه، همه اینطوری نیستن، خیلی جاها هم خوب بوده، اما مثلا منی که معروف میشم و سری تو سرا در میارم قطعا مسئولیتم سنگینتره، نشه که یوقت چشم باز کنم ببینم کوتاهی کردم و هرچی قبلنا خوندم و ملت کیف کردنو دعام کردن، حالا سبک شده باشه و خودمو با یه کار یا یه رفتار سبک کنم، بله، واقعا به یه کار بنده، که همه نه، ولی بخش عظیمی از اعتبار و کارت بره زیر سوال و فراموش بشه ...

ارزشها رو حفظ کنیم انشالله

........

تو تی وی یه فیلمی داشت نشون میداد باباهه داشت میرفت کربلا، دوتا پسرم داشت، موقع خداحافظی پسرش گفت بابا! تو که اینقدر امام حسین و عزاداری رو دوست داری پس چرا نمیزاری ما بریم هیئت؟!

باباش اومد نشست بغلش کرد و گفت: پسرم من با عزاداری و هیئت رفتن شما مشکلی ندارم اما نه هر عزاداری ای! مثلا اسم تو حسینه، دوست داری کسی اینطوری صدات کنه؟! سین سین سین؟!

پسرش گفت نه

پس باید مراقب عزاداریهامون باشیم و بی احترامی نکنیم

خیلی نکته آموزشی خوبی بود واقعا

از یه طرف این آموزشو درک رو باید الگو قرار داد و رعایت کرد و مداحا یاد بگیرن

از یه طرفم نشون میده که چقدر این چند ساله با این کار و به اصطلاح ریتم کردن نام امام حسین، به ایشون بی احترامی کردیم، خیر سرمونم فکر کردیم داریم عزاداری می کنیم


یه سخنران (که به نظرم خیلیم تندرو بود) یه شب برگشت گفت موسیقی مشکل داره و به هیچ وجه قابل قبول نیست واسه ائمه ما، این فلوت و طبل و سنج و اینا اصلا بالکل ایراد داره و نباس باشه ...

حالا من میخام بگم چیزی که ایراد داره اونا نیست، طبل و سنج از قدیمو الایام بوده حتی نی (که اکثر چوپان ها باهاشون همراه داشتن و یکی از شغلهای انبیاء چوپانی بوده - حالا با نی و بی نی اش رو نمیدونم) اما چی شده که اون زمان کسی با این ابزار توی عزاداری امام حسین قرش نمی گرفته حالا میگیره؟!!!!!

پس ماها مشکل داریم، نحوه استفاده مشکل داره

یا حتی طبل و سنج و فلوت باعث قر نمیشه اما ریتم و آهنگ بعضی مداحان آی قر میاره که نگووو :|

این ریتم کردن نام امام حسین با بی ادبی تمام، مشکل داره، این نعره کشیدن و سلب آسایش کردنا ینی حق الناس و مشکل داره (یادم میاد قدیما زنها توی مجالس عزاداری وقتی وی و وار (ینی جیغ کشیدن) میکردنو از شدت گریه از خود بی خود میشدن، با اینکه به شدت این نعره ها نبود تازه بدون میکروفونم بود اما باعث اعصاب خوردی و بند اومدن گریه بقیه میشد، حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل..و از این نعره های گوش خراش اونم پشت بلند گو با پهنای باند شدید که گوشت و گریه ت که هیچ، همه بدنت می لرزه و اعصابت خورد میشه چه برسه که بخای تفکر کنی و گریه واقعی...)

آره حاج آقا، اینا مشکل داره و هیچ چیز بدتر از حق الناس نیست اونم تو ایامی که امام حسین (ع) با یارانشون بخاطر احیا دین به شهادت رسیدن

* خدایی 1- نمیدونم اون زمونا چطوری می تونستن با ملایمت و سوزناک اشک ملتو در بیارنو دلاشونو آتیش بزنن، نمونه اش خدا بیامرز بلبل خمینی (اسمشون یادم نیست) و حالاییا نمیتونن 2- به این نتیجه میرسم که پس رفت میکنیم، و خلوص اونوقتا بیشتر از حالاییا بود  (تازه ذهنم رشته افکاری رو ایجاد می کنه که هم به افکار دیگه کشیده میشه و هم به نتایج دیگه)


______


خدا رو شکر تو شهری زندگی می کنم که هنوز عزاداریهاشون به اون شدتی که بعضی شهرها مثل تهران تغییر کرده، نکرده و هنوز رنگ و لعاب قدیمشونو دارن* ...

وقتی عزاداری شهرهای مختلف رو توی تی وی دیدم به این نتیجه رسیدم که هیئتهای ما حتی اگه گاهی به دلمون نمیشینه آهنگ و شعرهاشون اما بازم همین که شعرهاشون سبک نیست و چرند نمی خونن بازم جای شکر داره . مخصوصا هیئتهای قدیمی و معروف یزد مثل فهادان، چهار منار، باغ گندم، بعثت (مداحش با این که جوون بود اما شعرش بقدری سنگین و با معنی و سوزناک بود که مو به تنت راست میشد و اشکت در میومد و بخودت میگفتی چه قشنگ، پس هنوزم اشعار زیبا و پر معنی وجود دارن - آخه از بس تو این دور و زمونه آهنگ ها و اشعار سبک میشنوی ذهنتم در همون حد میاد پایین و حتی سلیقه ت افت می کنه، میگین نه، یکی از موسیقیهای سنتی رو با آهنگهای حالایی مقایسه کنید ببینید چه روند رو به زوالی رو موسیقی ما طی کرده که متاسفانه گریبان مداحیها و عزاداریهامونم گرفته)...

*تذکر: البته این دال بر بی عیب بودن هیئتهای ما نیست نه اونام عیب دارن (تک و توکشون اشعار نامناسب و سبک و قر دار داشتن )اما کلیتشون از خیلی جهات هم مزیت دارن

این تجمعهای بزرگ هم خوبه از جهاتی اما از جهاتی هم ایراد داره که بماند ... امیدوارم که حسم درست نباشه (چون حسه نمیگمش )

راستی یه جا رو شنیدم اسمشو گذاشتن پایتخت شور حسینی ...

اوکی

وقتی شنیدم تصورم با وقتی که دیدم ، خیلی فرق داشت !!

شوری که من انتظار داشتم ندیدم

اتفاقا فهمیدم شور یزد و تبریز و اردبیل کجا و شور اون شهر کجا(همیشه ترکها عزاداریشون سوزناک تر و پرشورتر بوده علی الخصوص ترکهای اردبیلی) 

تازه از همه جا افتاده تر و پرشور، آران و بیدگل بودن، به نظرم تصاویری که از آران و بیدگل دیدم از همه جا خالص تر بودن ضمن اینکه اونا شهدایی توی شهرشون دارن (مشهد اردهال) که شهادتشون تکرار جریان عاشورا بوده با همون تعداد !!! :( (همیشه میشنیدم مشهد اردهال، مشهد اردهال و تو ذهنم بود که یه ویژگی داره این شهر و شهداش اما اینکه عین عاشورا بوده رو یا نمیدونستم یا از ذهنم پاک شده بود، امسال فهمیدم) 


* البته متاسفانه تو بالا شهر یزد این کلاس گذاشتنها و قدری تجملات و حتی سخنرانان و مداحین سبک تهرانی راه پیدا کردن و یه چیزایی رو تغییر دادن اما خوشبختانه مردم هنوزم از مدل قدیم استقبال بیشتری می کنن و اکثر ساکنین این منطقه علی الخصوص مردها به مناطق قدیمی خودشون میرن و توی هیئتهای قدیم عزاداری می کنن

امیدوارم که تغییرات کمتر بشه و البته تغییر هم اگر ایجاد میشه مثبت باشه و در جهت نمایش وقایع و ارزشهای عاشورا باشه نه مد و چشم و هم چشمی و تحریف


------

یه نکته دیگه اینکه بعضی سنن قدیم هم بخاطر بعضی متون و اشعار تحریفاتی رو وارد عزاداری ها کردن

نمونه اش دامادی قاسم!!

منم امسال فهمیدم که این قضیه صحت نداره اما تو تعزیه هامون و اشعارش هست، هم شهرها هم تی وی، و کاش بجای این قرتی بازیهای مد شده، تلاشمونو روی تصحیح متون عزاداری میزاشتیم و اونا رو از نظر صحت چک می کردیم و از نظر انتقال حقیقت ماجرا خودمونو ارتقا می دادیم

حتی کاش از مقتلها استفاده می کردیم یا میگرفتیم تو خونه داشتیم و این ایام توی خونواده یا حتی اونایی که جلسات خونوادگی مذهبی دارن میخوندیمو خودمون عزاداری می کردیم

زیارت ناحیه مقدسه رو می خوندیم 

قطعا توی این زمینه هرچی خودمون و ذهنیت و فهممون رو ارتقا بدیم برد کردیم حتی یک یا دو جمله

اگه هر سالم یه چیز جدید در این مورد می شنیدیم و می گفتیمو یاد می گرفتیم خودش خیلی بود

انشالله که از این به بعد میشه به امید خدا 


-------

در کل حس و حال عزاداری مثل پارسال نبود واسم، فکر می کردم واسه من اینطوری بوده اما از دیگران هم همینو شنیدم

نمیدونم چرا دقیقا؟!

اما بازم شکر

شکر که بازم بعضی چیزا خوب بود و بعضی نکات و یاد گرفتم

آرزو می کنم و دعا، که خدا و امام حسینش هیچوقت این اشکها و عزاداریها رو ازمون نگیرن که سخت محتاجیم بهش

آمین


---------

پ.ن:

یکی از مداحان قدیم یزدی که از پیر غلامان امام حسین (ع) هستن و عزاداری یزد و یزدی خیلی مدیون ایشونه دچار کسالت شدن و دیگه نمیتونن حرف بزنن، براشون دعا کنید که خدا شفای عاجل بهشون عنایت کنه و باز هم بتونن به امام حسین و عزادارانشون خدمت بکنن

معرفی کوتاه و نوحه های استاد حسین سعادتمند


2- حرفهای دیگه ای هم بود که انشالله اگه قسمت بود در مجال بعدی مینویسم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۴
برگ سبز

نظرات  (۱)

۲۵ آبان ۹۲ ، ۰۴:۲۹ فرشته سادات
ایول به سیستم پاسخگویی این وبلاگ یهو کپ کردم این همه جواب دیدم

نسل ما که با کاست های کویتی پور بزرگ شده شاید بیشتر حس درونی کویتی پور رو درک کنن هرچند میشه گفت جزو اولین های مخلوط کردن نوحه با آهنگ بود.

اوهوم آخه ی مدتی بود اصلا دلم نمیرفت خودم رو از نسل سادات بدونم ولی الان میخوام که خودم رو ما بین این دسته جا کنم باشد که اینطوری حداقل رستگار بشم!

پاسخ:
پاسخ: :)) ما اینیم دیگه
آورین آورین
همینه :دی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی